Zgłoszenie urodzenia dziecka, sporządzenie aktu urodzenia
Informacje podstawowe:
- zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia,
- w przypadku dziecka martwo urodzonego zgłoszenia należy dokonać w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia,
- sporządzenia aktu urodzenia dokonuje się w oparciu o kartę urodzenia dziecka lub kartę martwego urodzenia wystawioną i dostarczoną drogą elektroniczną do Urzędu Stanu Cywilnego przez położną lub zakład opieki zdrowotnej,
- zarejestrować urodzenie może Urząd Stanu Cywilnego właściwy ze względu na miejsce urodzenia dziecka,
- kierownik USC sporządza akt urodzenia dziecka, melduje je oraz występuje o nadanie numeru PESEL, w efekcie zgłoszenia urodzenia otrzymasz: jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu dziecka.
Kto może zgłosić urodzenie dziecka:
- matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych; matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych; w pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki,
- zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać przez pełnomocnika,
- w sytuacji kiedy rodzice dziecka nie są małżeństwem, a ojciec biologiczny chce złożyć oświadczenie o uznaniu ojcostwa, konieczna jest obecność obojga rodziców
Wymagane dokumenty:
- do wglądu dokument tożsamości rodzica, który zgłasza urodzenie (dowód osobisty lub paszport),
- ważne dokumenty tożsamości obojga rodziców, w przypadku, kiedy dziecko nie pochodzi z małżeństwa, a oświadczenie o uznaniu ojcostwa ma być złożone w momencie rejestracji urodzenia,
- pisemne pełnomocnictwo w przypadku zgłoszenia urodzenia przez pełnomocnika,
- w przypadku, gdy matka dziecka jest cudzoziemcem należy przedstawić do wglądu oryginały zagranicznych dokumentów stanu cywilnego (przetłumaczone na język polski), które potwierdzą jej stan cywilny.
Opłata skarbowa:
- usługa nie podlega opłacie skarbowej,
- w przypadku zgłoszenia urodzenia przez pełnomocnika wymagana jest opłata za pełnomocnictwo: 17 zł.
Termin załatwienia sprawy:
- niezwłocznie, w dniu zgłoszenia,
- w przypadku zgłoszenia przez internet urodzenie jest rejestrowane w następnym dniu roboczym.
Miejsce złożenia dokumentów:
- Urząd Stanu Cywilnego w Hajnówce
- ul. Aleksego Zina 1, 17-200 Hajnówka, pokój nr 15
- za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej ePUAP, jeżeli posiadasz podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP:
- adres skrytki ePUAP: /umhajnowka/SkrytkaESP
- https://www.gov.pl/web/gov/zglos-urodzenie-dziecka
Tryb odwoławczy:
Wojewoda Podlaski w Białymstoku za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
- Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r.- Kodeks rodzinny i opiekuńczy
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Data wytworzenia: 2024-11-15 10:35
Data publikacji: 2024-11-15 10:35
Osoba udostępniająca na stronie: Emilia Rynkowska
Data ostatniej modyfikacji: 2024-11-15
Osoba modyfikująca: Emilia Rynkowska