BIP UM Hajnówka

Udział w głosowaniu w wyborach Prezydenta RP

Udział w głosowaniu w wyborach Prezydenta RP

Poniżej zostały zamieszczone informacje o warunkach udziału w głosowaniu

Serwis informacyjny Państwowej Komisji Wyborczej


Miejsce załatwienia sprawy

Urząd Miasta Hajnówka
17-200 Hajnówka, ul. Aleksego Zina 1, pokój 213, II piętro 

Kontakt w sprawie wyborów: 85-682-21-97, 85-682-64-52


USŁUGI ONLINE:

Czynności wyborcze związane z udziałem w głosowaniu w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej zarządzone na dzień 18 maja 2025 r. będą możliwe od 44 dnia przed dniem wyborów tj. od dnia 4 kwietnia 2025 r.


Zaświadczenie o prawie do głosowania

Wniosek o wydanie zaświadczenia można złożyć w dowolnie wybranym urzędzie gminy. Wniosek składa się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem. Zaświadczenie można odebrać osobiście lub przez upoważnioną na piśmie osobę. Nie ma możliwości wysłania zaświadczenia pocztą lub elektronicznie.

Termin wydawania zaświadczeń: od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r.
Termin złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) rozpoczyna się w dniu 19 maja 2025 r., natomiast upływa w dniu 29 maja 2025 r.


Dopisz się do spisu wyborców – wniosek o zmianę miejsca głosowania

Osoby zamieszkujące pod innym adresem niż adres stałego zameldowania oraz osoby nie posiadające zameldowania, aby zagłosować w miejscu pobytu powinny złożyć w urzędzie właściwego dla wybranego stałego obwodu głosowania na obszarze gminy, w której wyborca przebywać będzie w dniu wyborów wniosek o dopisanie do spisu wyborców.

Termin przyjmowania wniosków: od 4 kwietnia 2025 r. do 15 maja 2025 r.
Termin złożenia wniosku o zmianę miejsca głosowania w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) rozpoczyna się w dniu 19 maja 2025 r., natomiast upływa w dniu 29 maja 2025 r.


Sporządzenie aktu pełnomocnictwa do głosowania

Głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 z późniejszymi zmianami), w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o:
1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. о emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631, 1243 i 1674);
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1;
3) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1;
4) o zaliczeniu do I grupy inwalidów;
5) o zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Ponadto głosować przez pełnomocnika mogą wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

Termin rozpatrywania wniosków: od 4 kwietnia 2025 r. do 9 maja 2025 r.
Termin złożenia wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) w przypadku niezłożenia wniosku przed pierwszym głosowaniem upływa w dniu 23 maja 2025 r.

Wniosek może być złożony:

  • na piśmie utrwalonym w postaci:
    1. elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji gov.pl/ formularz Zgłoś zamiar głosowania przez pełnomocnika;
    2. papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem.
  • ustnie w siedzibie urzędu: 17-200 Hajnówka, ul. Aleksego Zina 1, pokój 213, II piętro

Do wniosku załącza się:

  • kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania;
  • pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem.

Sporządzenie aktu wiąże się z bezpośrednim kontaktem wnioskodawcy z pracownikiem urzędu w miejscu zamieszkania. Jest możliwość sporządzenia aktu pełnomocnictwa w siedzibie urzędu (wymagana obecność wyborcy i pełnomocnika).

Pełnomocnikiem nie może być osoba wchodząca w skład obwodowej komisji wyborczej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, a także mężowie zaufania, jak również kandydaci w danych wyborach.

Osoby udzielające pełnomocnictwa w dniu pierwszego głosowania wyrażają zgodę, aby w przypadku przeprowadzania ponownego głosowania (tzw. II tury wyborów) reprezentował ich ten sam pełnomocnik.


Zgłoszenie zamiaru głosowania korespondencyjnego

Zgłoś, że chcesz głosować korespondencyjnie

Głosować korespondencyjnie mogą wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44 z późniejszymi zmianami), w tym także wyborcy posiadający orzeczenie organu rentowego o:
1) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2, i niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. о emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 1631, 1243 i 1674);
2) niezdolności do samodzielnej egzystencji, ustalone na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy wymienionej w pkt 1;
3) całkowitej niezdolności do pracy, ustalone na podstawie art. 12 ust. 2 ustawy wymienionej w pkt 1;
4) o zaliczeniu do I grupy inwalidów;
5) o zaliczeniu do II grupy inwalidów;
a także osoby о stałej albo długotrwałej niezdolności do pracy w gospodarstwie rolnym, którym przysługuje zasiłek pielęgnacyjny.

Głosować korespondencyjnie mogą również wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 60 lat.

Termin przyjmowania zgłoszeń upływa z dniem: 5 maja 2025 r.
Termin zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego w ponownym głosowaniu (tzw. II tura) w przypadku niezgłoszenia zamiaru przed pierwszym głosowaniem upływa w dniu 22 maja 2025 r.

Zgłoszenia zamiaru głosowania korespondencyjnego dokonuje się do Komisarza Wyborczego w Białymstoku:

Delegatura Krajowego Biura Wyborczego w Białymstoku
15-213 Białystok ul. Mickiewicza 3 

godziny urzędowania: od poniedziałku do piątku w godz. od 8:15 do 16:15
numer telefonu: 85 671 13 88
https://bialystok.kbw.gov.pl/

Zgłoszenia można dokonać:

  • na piśmie utrwalonym w postaci:
    1. elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, przy użyciu usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji gov.pl/ formularz Zgłoś, że chcesz głosować korespondencyjnie (usługa online);
    2. papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem;
  • ustnie w siedzibie urzędu;
  • telefonicznie – w przypadku wyborcy niepełnosprawnego oraz wyborcy podlegającego w dniu głosowania obowiązkowej kwarantannie, izolacji lub izolacji w warunkach domowych.

Należy zauważyć, że zgłoszenie głosowania korespondencyjnego przez wyborcę obejmuje pierwsze i ewentualne ponowne głosowanie (tzw. II tura).


Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 t.j. z późn. zm)

Data wytworzenia: 2025-02-26 11:54 Autor: Elżbieta Prokopiuk Data publikacji: 2025-02-26 11:54 Osoba udostępniająca na stronie: Emilia Rynkowska Data ostatniej modyfikacji: 2025-02-26 Osoba modyfikująca: Emilia Rynkowska